Fredrik

Fredrik

onsdag 11 december 2013

Vår snabba nyhetsvärld

Tänk så snabbt det går att sprida nyheter idag. När jag var barn läste vi lokal tidningen på morgonen och Expressen på kvällen.
Idag läser vi kvällspressen som morgontidning och har web tidningarna tillgängliga och uppdaterade dygnet runt. Våra fina telefoner har nyhetsappar som skickar ut push ups direkt en nyhet inträffar.

När vi på söndagskvällen den 6 oktober efterlyste Fredrik som försvunnen hos polisen kunde vi snart läsa på lokaltidningarnas web att - 22 åring saknades och eftersöktes i skogarna runt Mönsterås och Fliseryd. 
Vi var många som delade länken till tidningen  på Facebook och det stod ganska snabbt klart för de flesta vem denna 22 åring var.

Efter beskedet från polisen om att Fredrik hade hittats död tog det ca 1 timma innan det fanns att läsa på Facebook. 
Först förstod vi inte hur det var möjligt men efter en titt på lokaltidningens web bilaga kunde vi läsa att sökningen avbrutits eftersom mannen hittats avliden. 
Vi hade då inte ens hunnit meddela våra närmaste i familjen utan några av Fredriks kusiner fick det här till sig via Facebook! Det kändes förskräckligt. 
Jag blev så himla arg när jag såg att de skrivit detta på webben så jag ringde upp tidningen och sa att det omedelbart skulle tas bort eftersom vi inte hunnit meddela alla anhöriga, men jag fick då bara till svar att; enligt polisen var de anhöriga underrättade. Ja mamman och pappan vet, men inte fler, sa jag. Jag vet, jag är ju mamman! Men nej, inlägget togs inte bort.

Min bror i Kalmar visste också innan vi fått det ur oss tack vare att en "målad" polisbil stod på vår garageuppfart i nästan en timma, så omgivningen drog väl sina egna slutsatser om vad det innebar.

Det här får mig att fundera på nyhetsfarten idag, nyheter är inte nyheter särskilt länge och det är väl både på gott och på ont.

Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar