Fredrik

Fredrik

onsdag 14 december 2016

Priser i jultid

Nu i advent har Ålems Sparbank en tävling där man ska svara på en fråga samt nominera en förening till en julgåva. Att nominera Suicide Zero till det här kändes självklart både för mig och Pher så det var precis vad vi gjorde. I söndags den tredje advent blev vi vinnare och Suicide Zero får ta emot 2500 kr av banken. Riktigt roligt, tack Ålems Sparbank.
                
I måndags 12/12 fick jag ta emot Folkhälsorådets stipendium. Det var första året som priset delades ut och jag blev alltså utvald att få priset för mitt arbete att minska psykisk ohälsa och självmord. Det kändes otroligt bra att få priset för det betyder ju att politikerna i Mönsterås kommun tycker att det här arbetet är viktigt.

        
Madeleine som är ordförande i Folkhälsorådet delade ut priset, och motiveringen till att just jag blev vald löd; Maria Pedersen har med styrka, entusiasm och idérikedom arbetat för att sprida kunskap om psykisk ohälsa och suicid. Hon har på ett genuint sätt arbetat för en ökad öppenhet kring psykisk ohälsa. Med sitt engagemang och sin personlighet har hon på ett enkelt och naturligt sätt visat och haft mod att prata om psykisk ohälsa och om livets med- och motgångar. 

                  
Priset delades ut på kommunfullmäktiges sista möte för året och jag funderade länge på om jag skulle passa på att göra ett litet inlägg nu när jag hade chansen inför så många av kommunens politiker. 
Jag tog chansen, jag skrev ihop några rader som tog mig knappt 4 minuter att framföra. Det kändes bra och viktigt för mig och det togs emot med stor respekt.
När samtliga priser delats ut var det fotografering för pressen för att sen avsluta med jullandgång och vacker sång av kulturpristagarna Tatonia. 
                      
Jag känner mig verkligen tacksam för två fina priser
inom loppet av två dagar. Tusen tack ❤️/Maria
Barometerns artikel
KLICKA HÄR



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar