Fredrik

Fredrik

lördag 1 januari 2022

Mitt 2021

Här kommer min årliga sammanfattning för suicidpreventionsarbetet som jag utfört under 2021. Även om året varit fullt av restriktioner kring Covid-19 så har vi ändå utfört en hel del arbete.


Men trots allt arbete och allt slit avslutades året på det absolut värsta tänkbara sätt. Ett barn i vår kommun tog sitt liv och det skakade om hela vårt samhälle. Jag kände för en stund en sådan otrolig makt- och hopplöshet och funderade skarpt på om mitt arbete är något värt? Jag kände mig helt förtvivlad, det här får bara inte ske.

Suicide Zeros vision som lyder ”Vi måste bli fler som gör mer för ett samhälle utan självmord” är verkligen något som vi alla bör ta till oss. Även en liten gest av vänlighet från dig eller mig kan betyda väldigt mycket för någon annan.

JANUARI
* MHFA instruktörer hade sitt första arbetsmöte för att komma fram till hur vi ska kunna nå ut trots stopp för fysiska möten och vi enades om att försöka få till ett utbildningstillfälle digitalt.
* Jag var på Folkhögskolan i Oskarshamn och höll ett föredrag kring döden runt ett självmord för personer som läste till kyrkogårdsvaktmästare. Väldigt spännande möte, tankar och funderingar.

FEBRUARI
* I februari skrev Suicide Zero en debattartikel om hur det ser ut med handlingsplaner för suicid i Sverige och jag blev i samband med det intervjuad i P4 Kalmar.
* Folkhälsorådet i Mönsterås bjöd in till en gratis digital föreläsning med Lisbeth Pipping. En mycket bra föreläsning och jag kan varmt rekommendera alla att läsa Lisbeths bok Kärlek och Stålull som handlar om hennes uppväxt med en funktionsnedsatt mamma.
* Maria Lindqvist bjöd in mig för en filminspelning till Region Kalmar. Filmen är en del av ett utbildningsprogram för personal som arbetar inom Regionen och jag deltar i det avsnitt som handlar om omhändertagandet av närstående till personer som tagit sitt liv.  

MARS

* Föräldrautbildning med Livsviktiga snack planeras för målsmän på Krungårdsskolan. Jag ska inleda första tillfället med en liten föreläsning.

APRIL
* Planeringen för en digital MHFA utbildning blev klar och jag tillsammans med Malin och Ambjörn körde en utbildning för enhetschefer i kommunen.

MAJ
* I maj medverkade jag i Suicide Zeros podd som handlar om arbetet att ta fram en kommunal handlingsplan. Ni hör mig 10,58 in i programmet.

Suicide Zero-podden avsnitt 7 - Från ord till handling

* Planeringsträff med Team Kalmarsund om hur sommarens cykling skulle se ut. Vätternrundan blev återigen uppskjuten så även 2021 planerades en lång tur runt Öland där Pher och jag fanns med som funktionärer i följebil.
* Det absolut största projektet för min och min familjs del under 2021 var TEAM30 som vi startade upp den 1 maj. Ostkustens Padel var under hela maj månad med och sponsrade oss med tider på sin padelbana i Torp.

JUNI
* TEAM30 rullade vidare och i juni var både Holistic Performance och Vattenpalatset med och arrangerade roliga utomhuspass till förmån för TEAM30.
* Vi cyklade Lilla TEAM30 på 30 km där barnen var med och cyklade. Vi avslutade med korv, bröd och tårta i hamnen i Mönsterås.
* Team Kalmarssund cyklade drygt 20 mil på Öland.

JULI

* Nordic Wellnes Gym arrangerade utomhuspass till förmån för TEAM30.
* Den 24 juli startade vår final på hela projekt TEAM30 som innebar att Nathalie och jag cyklade från Timmernabben till Smygehuk med målgång på Fredriks 30-årsdag. Se tidigare blogginlägg om TEAM30.


Om Allt och Inget: TEAM30 Timmernabben - Smygehuk (fredrikpedersen91.blogspot.com)

* Inför starten på cyklingen intervjuas vi av Peter Rosén från Mönsterås-Nytt.

AUGUSTI

* Jag gick en digital utbildning till instruktör för Livsviktiga snack för Suicide Zero.
* I augusti startade jag ett riktigt roligt projekt med cykling av pensionärer på ett av våra särskilda boenden i Mönsterås. Varje tisdagseftermiddag hämtar jag en pensionär och tar med personen ut på en cykeltur i par-cykel ca 45 minuter. Vi cyklar runt i vår fina köping och jag tar dem till lite kända platser och byggnader och vi samtalar om ditt och datt. Verkligen något som känns bra i hjärtat. Nu har vi paus över vintern men fortsätter igen när våren kommer.

SEPTEMBER

* P4 hörde av sig och ville göra en intervju inför Suicidpreventiva dagen den 10 september i P4 Kalmar.
* Den 10 september anordnade vi ljusmanifestation i Mönsterås kyrkpark för åttonde gången. Mönsterås församling, Mönsterås kommun och Suicide Zero stod som arrangörer. Vi hade en kort samling i kyrkan, vi tände 1441 ljus i kyrkparken för alla som 2020 tog sina liv och vi hade livespelningar på scen. Anna Karlsson och Carl Jörneklint och Vemodet uppträder. En riktigt fin kväll.
* Vi startade upp fysiska träffar i Kalmar för Spes igen.
* Anna Broette från Studio Grafik tog en hel serie med fina bilder av oss i Suicide Zero kläder.

OKTOBER

* Cykelloppet Century CX körs även i år tillsammans med Ålems CK. Tyvärr blev det planerade datumet ändrat i sista stund då älgjakten flyttades vilket gjorde att det bara blev ca 85 av de över 100 anmälda som kunde delta. Pher och jag fixade som tidigare år käk till alla hemma i vår trädgård.
* Hotell Munken serverade kanelbullar och kaffe under hela veckan som kanelbullens dag inträffar och lät hela intäkten gå till Suicide Zero.
* En ny idé började gro och jag tog kontakt med Suicide Zero om ett eventuellt samarbete med Mönsterås Padelcenter. Efter möte med SZ styrelse fick vi grönt ljus och samarbetet inleddes i november.
* Jag gick en uppfräschning av Våga Fråga utbildningen digitalt.

NOVEMBER

* Malin och jag gjorde äntligen en fysisk utbildning i MHFA.
* Pressträff med Barometern om samarbetet med Mönsterås Padelcenter.
* Start av arbetet som Kommunförbundet- och Region Kalmar initierat om närståendearbetet där man gemensamt ska ta fram ett material för hur närstående ska tas om han när självmord inträffar i Kalmar län. Mycket viktigt arbete.

DECEMBER
* I början av december var jag inbjuden till For a Better Day på Avicci Arena. Jag tillsammans med ca 70 anhöriga fanns med på scenen under ett nummer där artisten GERD framför en låt samtidigt som det bakom oss på ledskärmar rullade bilder av våra avlidna barn (alla under 25 år) Det var en riktigt mäktig upplevelse och i pausen kom Klas Bergling in till oss i Green Room och tackade för vår medverkan. Han lade sin hand på sitt hjärta och sa – vi har tyvärr någonting gemensamt.
Foto; Joakim Ström

* I samband med Stockholmsbesöket hann jag också med att träffa några anställda på Suicide Zero kontoret. Det var väldigt kul att få ses på riktigt och kunna käka lunch tillsammans. Tack alla, det gav ny energi.
* Den 7 december ordnade vi julbakning för elever på Krungårdsskolan som ett projekt för Vit Jul. Vi bakade lussekatter och monterade pepparkakshus tillsammans med ett 50 tal barn.
* Jag höll en utbildning i Våga Fråga för ledningsgruppen på Bauhaus i Kalmar. Jag fick fin cred för min insats som jag själv inte var riktigt nöjd med. Jag kände mig lite rörig.
* Den 21 december fick jag en debattartikel publicerad i Aftonbladet. 

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/7d4dr3/mina-foraldrar-var-fulla-redan-till-kalle-anka 

HELA ÅRET
Under hela året har vi regelbundet träffats i psykiska hälsa-gruppen för kommunen.
MHFA instruktörerna har också regelbundet setts via Teams för att hålla oss ajour med vad som händer.

Jag vill nu passa på att tacka alla som på olika sätt funnits med vid alla projekt som varit under 2021. Ni är alla fantastiska, utan er hade jag inte kunnat driva mina idéer som poppar upp som popcorn i min hjärna. Jag nämner ingen specifik då jag verkligen vill att alla tar åt sig som känner att ni på något sätt ska det. Ni är många.

Min insamling har under året fått in lite drygt 100 000 kr och landade den 31 december 2021 på 352 100 kr.

Team Kalmarsund cyklade Vätternrundan i september och avslutade den inom sitt uppsatta tidsmål. Deras insamling till förmån för Suicide Zero i samband med Vätternrundan drog in hela på 84 455 kr, helt fantastiskt bra.

Jag har nedan samlat lite av alla artiklar, intervjuer och inspelningar som gjorts under året. Om ni klickar på den blå texten så kommer ni vidare till just den artikeln ni vill se/läsa eller lyssna på.



Jag önskar alla ett riktigt bra år inför 2022.Ett helt nytt år som bara väntar på att få fyllas med upplevelser och goda ting.
Stor kram från mig / Maria

Föreläsning med Lisbeth Pipping

https://www.barometern.se/monsteras/folkhalsoradet-bjuder-in-till-gripande-forelasning-cdb3c275/

Handlingsplaner

https://www.barometern.se/debatt/elva-kommuner-i-kalmar-lan-saknar-handlingsplan-for-att-forebygga-sjalvmord-9092ab00/

Livsviktiga snack

https://www.barometern.se/monsteras/studiecirkel-ska-lara-foraldrar-att-skapa-battre-forutsattningar-0c8e4e63/

Team30

https://www.barometern.se/monsteras/nytt-projekt-ska-fa-fler-i-rorelse-och-stotta-suicide-zeros-viktiga-arbete-4d41014c/

https://www.barometern.se/monsteras/de-cyklar-30-mil-for-att-motverka-psykisk-ohalsa-e7005841/

https://www.barometern.se/monsteras/de-har-cyklat-32-mil-for-att-samla-in-pengar-till-suicide-zero-d12bb31e/

https://www.barometern.se/monsteras/insamling-for-psykisk-ohalsa-fick-in-dubbla-malsumman-84783150/

Därför cyklar familjen Pedersen från Timmernabben till Smygehuk | Oskarshamns-Nytt

10 september

https://www.barometern.se/monsteras/ljusmanifestation-med-livemusik-nar-suicidpreventiva-dagen-uppmarksammas-670d35e7/

https://www.barometern.se/monsteras/ljus-tandes-for-1-441-manniskor-som-tagit-sitt-liv-064371a5/

P4 intervju inför 10/9

https://sverigesradio.se/artikel/hade-jag-vetat-battre-da-sa-kanske-det-hade-raddat-honom

Padelbanan

https://www.barometern.se/monsteras/suicide-zero-sponsrar-padelbana-en-viktig-sak-8625fe7f/

Vit Jul

https://www.barometern.se/monsteras/barn-julbakade-pa-krungardsskolan-c46d1acf/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar