Fredrik

Fredrik

fredag 26 februari 2021

Debattartikel om handlingsplaner

Jag blev igår intervjuad i P4 Kalmar i samband med att Suicide Zero släppte en debattartikel i hela landet om hur det ser ut med handlingsplaner för suicid i Sveriges kommuner. 

Av Sveriges 290 kommuner saknas handlingsplan i 233 av dem. I Kalmar län ingår 12 kommuner varav bara Mönsterås kommun har en antagen plan för Psykisk hälsa/ohälsa och Suicidprevention. Det anser jag är illa, ja till och med riktigt illa.

Kommunerna ska definitivt inte tro att suicidprevention och handlingsplaner därom bara är Regionernas ansvar och något som de ska sköta. Suicidprevention angår oss alla i hela samhället.

Det är inte lagstadgat men Riksdagen antog redan 2008 en nollvision och de senaste årens kunskap pekar på betydelsen av att arbeta med suicidprevention brett i samhället där kommunerna har en nyckelroll.

Jag är inte helt nöjd med min intervju från gårdagen med Olle Tyrbo på Radio Kalmar. Jag visste vilka frågor han skulle ställa och jag hade förberett mig noga. Men som vanligt känns tiden knapp när man väl går i sändning så jag hann bara få fram hälften av mina svar tyvärr.
Ni kan nedan läsa vad jag hade tänkt att få med.

Foto: Anette Eriksson/Sveriges Radio
Varför är det viktigt att ta fram en handlingsplan?

Regionen har tagit fram en fin handlingsplan för att förebygga suicid och den har vi lutat oss emot en del. Men det självmordsförebyggande arbetet måste ändå starta på kommunnivå, för det är där vi har en helt annan öppning in till varje medborgare.

Kommunerna har dessutom unika möjligheter att arbeta med förebyggande insatser.

I skolan kan vi jobba med psykisk hälsa, inom äldreomsorgen handlar det om att b.la bryta social isolering bland våra äldre.

Socialtjänsten möter många och utdrag från dödsorsaksregistret visar att 30% män och 42% av de kvinnor som dör i självmord har haft kontakt med socialtjänsten.

De kommunala verksamheterna kan också samverka med regionala aktörer, trossamfund och ideella organisationer och föreningslivet på ett bra sätt.

Det handlar också om att utbilda och sprida kunskap om psykisk ohälsa så vi alla blir bättre på att veta hur vi ska agera när vi möter medmänniskor med självmordstankar.

Forskningen visar att effektiv självmordsprevention bygger på en kombination av många olika insatser. Och ur ett kommunperspektiv handlar det om att hela kommunen behöver involveras.

Vad står det i Mönsterås handlingsplan?

Vi har delat upp planen i 10 målområden. Det finns en tydlighet kring vem som leder och vem som ansvar för respektive mål. Det står även när och hur den ska följas upp och vilken budget som finns kopplad till målet.

Av de 10 målen har vi 5 prioriterade mål
* erbjuda tidiga insatser för barn, unga och deras familjer
* erbjuda insatser riktade särskilt till män
* omtanke om ensam äldre
* öka kunskapen i kommunen genom utbildningsinsatser (psyk e bas, MHFA, våga fråga)
* anhörigstöd

Handlingsplanen för Mönsterås kommun finns att läsa och ladda ner på kommunens hemsida.

Mönsterås kommuns handlingsplan

Om man själv mår dåligt eller har någon i sin omgivning som mår dåligt, vart vänder jag mig då?

I första hand till närmaste vårdcentral och då är det viktigt att så sanningsenligt som möjligt tala om hur man mår och vilka tankar man ev. har.
Är det akut är det akuten/psykakuten.
Är situationen riktigt akut är det 112 som gäller.

Länk till vår debattartikel;

Vår debattartikel

Vill du se om det finns en handlingsplan i den kommunen du bor? Klicka på länken nedan;

Vilken kommun har handlingsplan?


Vi måste bli fler som gör mer för ett samhälle utan självmord.

Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar