Fredrik

Fredrik

söndag 6 oktober 2019

6 år har passerat


Söndagen den 6 oktober 2013 blev den sista dagen i Fredriks liv. Klockan 18:50 blev det tyst, då uppstod kaoset. Harrys första vecka i livet blev Fredriks sista vecka i livet. 

Vi lyssnade idag på P3 dokumentären om bussolyckan med alla svenska skolbarn i Norge 1988. I programmet intervjuas en mamma som förlorade både sin son och sin man i den hemska olyckan. Hon säger något i intervjun som fastnar hos mig. Det är drygt 30 år sedan olyckan skedde men ändå säger hon; - Sorgen finns alltid, sorgen och saknaden kommer alltid att finnas. Det finns en del människor som tycker att vi pratar inte om "det" för hon blir så ledsen då. Men jag har ju förlorat mitt barn. Jag har förlorat mitt barn och ska jag sen inte få prata om honom då har jag ju förlorat honom på två sätt. Precis som att, om vi inte pratar om honom så har han inte funnits? 
Mamman fortsätter -Men man ska prata om det, det är jätte viktigt att få prata om honom och det som hänt. 

Knappt två månader efter Fredriks död fick jag frågan om jag hade börjat träna igen? Jag svarade lite dröjande, nja... ? varpå personen säger, -ja för nu är det väl dags att du börjar fokusera på något annat! Jag minns att jag tänkte, vilken jävla idiot, jag har förlorat mitt barn och du tycker jag ska fokusera på något annat?

Det kändes som om jag hade blivit placerad under en glaskupa där jag satt och betraktade livet som pågick utanför medan mitt eget liv liksom var satt på paus. De förbannade orden om och varför gick hela tiden på repeat i mitt huvud. Skulden var enorm. Och så är det någon som tycker att jag ska fokusera annat! 
Det förbannade orden har tystnat nu, jag vet att jag gjorde allt jag kunde för min son utifrån den kunskap jag då hade. Idag skulle jag agerat helt annorlunda. 
Fredrik befann sig i en djup depression och självmord är den yttersta konsekvensen av den sjukdomen. Därför är kunskap om depression och självmordstankar det bästa vi kan rusta oss med i det suicidpreventiva arbetet. Vi måste prata om psykisk ohälsa och vi måste bli bättre på att prata om självmord. 
År 2018 dog 1574 i självmord. Det är helt för jävligt. 1574 är inte bara en siffra i statistiken. Det är människor. Vi måste tänka på att bakom varje siffra finns det en person. Någon som lämnar föräldrar, syskon, barn, vänner och kollegor i en känsla av total övergivenhet. 


Fredrik, jag älskar dig ❤️
Jag kommer aldrig att tystna. 

Fredriks officiella dödsdag är den 7 oktober då han hittades. 

Klicka på länkarna nedan om du vill läsa om depressions tecken eller lyssna på P3 dokumentären om bussolyckan i Norge.

Depression tecken

Dokumentären om bussolyckan

1 kommentar: