Fredrik

Fredrik

söndag 29 november 2015

Första advent

Första advent, det var min mammas helg. Hon älskade verkligen just den första advent, då skulle hemmet vara städat och fint, ljusstakarna och stjärnorna skulle vara på plats och vi skulle fika tillsammans med lussekatter och pepparkakor. Den blå adventsduken skulle ligga på bordet och det första ljuset i adventsljusstaken skulle brinna.

Precis innan mamma gick bort 2002 lämnade hon ett brev till oss om hur hon ville ha det efter sin död. En av de saker som stod i brevet var att hon önskade att vi alltid skulle minnas och tänka på henne just till första advent och även tända ett ljus för henne. Det är något vi alltid har gjort och som vi tänker fortsätta att göra.

Till den första advent 2013 valde vi att urnsätta Fredrik. Det kändes som en fin helg att göra det på och det kändes på något sätt som om vi lämnade "över honom" till min mamma, till Fredriks mormor. Vi lämnade över det mest värdefulla en förälder kan ha, sitt barn.
Den dagen vi urnsatte Fredrik är den mest fruktansvärda dag jag hittills upplevt i mitt liv, men det känns ändå fint att vi valde den helgen som min mamma tyckte allra mest om. 


Så idag, den första advent 2015 ska det bli barndop för mitt andra underbara lilla barnbarn, för lilla Alice Wilda Pedersen. 
Ja, jag har blivit mormor ytterligare en gång och den här gången till en liten flickbebis.
Storebror Harry visar stolt upp sin lilla syster till alla som vill se. Hans egna lilla Bä, som han själv kallar henne.

Jag vet att Fredrik skulle älskat sin storasysters båda barn. Han hade verkligen älskat att få busa runt med Harry och lära honom en hel massa hyss. Det gör så ont i mig när jag tänker på att Harry och Alice aldrig kommer få lära känna sin tokiga morbror. 
Men jag tror han finns där och håller sin beskyddande hand över dem ❤️

"Aldrig är du ensam på vägen där du går,
intill dig finns en ängel som följer dina spår"

Jag önskar er alla en fin första advent ❤️



1 kommentar: